Културните институти са ключови и могат да бъдат едно от звената, които да помогнат за създаването на иновации, заяви министърът на иновациите и растежа Милена Стойчева
За първи път на национално ниво Министерството на иновациите и растежа, Министерството на туризма и Министерството на културата, в сътрудничество с местната власт, работим за създаване на нов продукт и ребрандиране на България като дестинация за иновации през ключови сектори като културата, творческите индустрии и историческото наследство. Това заяви във Варна министърът на иновациите и растежа Милена Стойчева след работна среща в Общината с министъра на туризма Зарица Динкова, зам.-министъра на културата Виктор Стоянов и кмета Иван Портних.
„Избираме Варна и няколко други общини, които да се включат в мрежата от иновационни долини и да представят културата и творческите индустрии като ключови за развитието на икономиката и регионите“, каза още Стойчева.
По думите й трябва да се насочи енергия в съвместната работа на институции, местна власт и бизнеса, за да се изведат на преден план културата, творческите индустрии, занаятите и България да стане място за нов вид бизнес модели.
Министър Стойчева заяви, че по Програмата за конкурентоспособност и иновации в предприятията (ПКИП) до края на годината ще стартира процедура, която е за подобряване на производствения капацитет на малки и средни предприятия, семейни фирми, компании от творческите индустрии и занаятите. Тя е с бюджет 117,5 млн. лв. Министърът на иновациите информира още, че предстоят и други мерки за финансова подкрепа на взаимодействието между общините, бизнеса и образованието.
„Културните институти и творческите индустрии са ключови. Те могат да бъдат едно от звената, които да помогнат за създаването на иновации. Именно през интелектуалния потенциал се развива новата вълна от иновации. Тя няма да е базирана само на инфраструктура и високи технологии, а ще бъде базирана и на човешкия ресурс, който да развива това“, допълни тя. В заключение министър Стойчева обобщи, че на преден план трябва да се изведат креативните, творческите индустрии и културното наследство, които могат да увеличат добавената стойност на икономика и да са предимство на България и за нейната конкурентоспособност.
Министър Зарица Динкова заяви по време на работната среща, че туризмът трябва да бъде позициониран в контекста на иновациите, като се заложи на дигиталната технология. „Ние се конкурираме с агресивни туристически пазари, затова трябва да бъдем изключително адаптивни, като промотираме нашата автентичност, но и модерните възможности, които предлагаме, включително за работа и почивка на дигиталните номади“, каза министърът на туризма.
„Благодаря на Министерството на иновациите и растежа и на Община Варна за тази среща. Много дълго в България институциите са работили на парче. Сега МИР дава сигнал, че трябва да работим заедно, за да ребрандираме България, да я поставим на едно ново ниво, да върнем културата като индустрията с добавена стойност“, заяви зам.-министърът на културата Виктор Стоянов. „Това е добър знак за хората, заети в културните индустрии. Едни от най-конвертируемите специалисти в цял свят, наред с ИТ специалистите, са именно хората, ангажирани в творческите индустрии. Затова и синергията между иновациите и културата е изключително необходима“, каза още той. Стоянов подчерта, че в Министерството на културата има различни инструменти – и за финансиране, и като мрежа, които може да се използват, за да се достигне идеята за иновациите и до най-малките населени места. „От следващата седмица започваме в работна група да обсъждаме вече конкретните идеи. Целта е да са обвързани в обща идея и концепция всички проекти, включително и по-малките, и да се постигне тяхната устойчивост. Идеята на Министерството е да се преформатира проектното финансиране и иновациите и културните индустрии да са водещи. Това е пътят – културата, иновациите и общините да вървят ръка за ръка. Доброто взаимодействие ще работи за името и за имиджа на България“, заяви зам.-министърът на културата Стоянов.